سه ماهه آخر بارداری چگونه است؟

سه ماه سوم بارداری: چه چیزهای در انتظار شماست؟

سه ماهه آخرین بارداری چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ عاطفی می تواند بسیار سخت و چالش برانگیز باشد. سایز بدن شما و موقعیت بدن شما در آسان یا سخت بودن این 3 ماه بسیار اثر گذار است. شما احتمالا از بارداری خسته هستید و می خواهید سریعتر بچه به دنیا بیاید. اگر شما آماده روز دقیق زایمان هستید، احتمالا از این تاریخ ناایمد خواهید شد زیراکه زایمان می تواند زودتر یا دیرتر از تاریخ از پیش تعیین شده باشد.

سعی کنید در این مدت کمی باقی مانده مثبت باشید. چیزی نمانده تا کودکتان را در بغل بگیرید. اینجا تغییرات جسمی و عاطفی شما را در این سه ماه بررسی خواهیم کرد.

سه ماه سوم بارداری: بدن شما

همچنان که جنین در حال رشد هست، رفته رفته حرکات او بیشتر و بیشتر حس می شود. این حرکات حالات ناخوشایند را همراه با تغییرات جسمی برای مادر ایجاد می کند. حال تغییرات جسمی این دوره عبارتند از:

  • ادامه رشد سینه ها: با نزدیک شدن به زایمان رشد سینه ها ادامه پیدا می کند و وزن آنها به حدود 1 کیلوگرم نیز می رسد. در روزهای انتهای ترشحات بیرونی کلستروم( مایع زرد رنگ) از سینه شایع هستند که در روزهای اولیه شیردهی برای تغذیه طفل لازم هستند؛
  • افزایش وزن: اگر توده وزنی شما(BMI) قبل از بارداری طبیعی بوده باشد وزن شما در حدود 11 الی 16 کیلوگرم افزایش خواهد یافت. این وزن فقط صرفا مروبط به طفل نمی باشد بلکه شما مایع آمینوتیک اسید، وزن سینه ها و رحم، چربی اندوخته شده، افزایش حجم خون و... می باشد؛
  • انقباضات رحمی: این انقباضات رحم را برای زایمان آماده می کنند. این انقباضات آرام و غیر قابل پیش بینی هستند. این انقباضات رفته رفته بیشتر و طولانی تر می شوند. اگر این انقباضات عموما شدید و دردناک هستند حتما به پزشک اطلاع دهید؛
  • کمردرد: با ادامه بارداری، هورمون های بارداری استخوان های لگن و اتصالات آن را شل تر می کنند. این تغییر منجر به کمر درد می شود. زمانیکه می نشینید حتما صندلی یا مبلی با پیشتی خوب انتخاب کنید. همچنین کیسه آب گرم و یا سرد نیز می تواند کمک کننده باشد. در مورد کفش حتما کفش با پاشنه کوتاه (نه تخت) انتخاب کنید. اگر همچنان کمردردتان ادامه دارد و غیر قابل تحمل هست با پزشکتان مشورت کنید؛
  • کوتاه شدن تنفس: با ادامه رشد رحم و شکم ماهیچه های زیر ناحیه شش و دیافراگم تحت تاثیر قرار می گیرند که این مسئله منجر به نفس کم آوردن و از نفس افتادن شما بعضی اوقات می شود. حالت بدنی مناسبی به خود بگیرید تا دیافراگم و شش شما حتی المقدور راحتر باشد.
  • سوزش معده : برای کاهش سوزش معده در بارداری، غذا کم به همراه مایعات فراوان بین وعده های غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) بخورید. از خوردن سرخ کردنی و آبمیوه ها، مرکبات و غذاهای تند اجتناب کنید. اگر این توصیه ها کارساز نیست با پزشکتان مشورت کنید؛
  • تعریق: با رشد رحم فشار بر رگ های خونی بیشتر می شود و رساندن خون از پا به بالای بدن سختر که این منجر به تعریق پاها می شود. این تعریق که در جاهای دیگر بدن مانند دست و بازو دیده می شود اغلب منجر به خستگی و حساسیت می شود. برای کم کردن این تعریق بعضی اوقات پاهایتان را بالا ببرید و به هیچ وجه درموقعیت نشسته  پا را روی پا نیاندازید. اگر هم مجبور هستید به مدت طولانی یکجا باشید هر از چند وقت راه بروید.  
  • واریس و بواسیر: با افزایش گردش خون رگ های کوچک قرمز رنگ بر روی پوستان شاید ظاهر شود. همچنین شاید شما خطوط آبی و قرمز رنگ واریس به خصوص در پاها را نیز شاهد باشید.  این حالت در باسن منجر به بواسیر نیز می شود. برای جلوگیری از بواسیر مایعات فراوان بنوشید و در رژیم غذاییتان مواد فیبردار را بگنجانید.
  • تکرر ادرار: همچنان که بچه نزدیک لنگ می شود، فشار بر مجاری ادراری افزایش می یابد. شما احتمالا تکرر ادرار را تجربه خواهید کرد. این حالت در روزهای نهایی حتی می تواند منجر به ادرار بی اختیار در موقعیت های مختلف شود. در موقع ادرار حتما دقت کنید که ادرارتان طبیعی و بدون درد و سوزش باشد و اگر احساس می کنید ادرارتان عفونی و تب و کمردرد دارید سریعا به پزشکتان اطلاع دهید.
  • ترشحات رحمی: در انتهایی بارداری ترشحات سفت وسنگین واژن شایع هستند. اگر این ترشحات بسیار زیاد هستند و شما احساس می کنید که مایع آمینو اسید هستند سریعا به پزشکتان اطلاع دهید.

سه ماهه آخر بارداری: هیجانات شما

با نزدیک شدن به روزهای آخر، ترس در مورد بچه و زایمان افزایش می یابد. سوالاتی از قبیل چقدر دردناک خواهد بود؟ چقدر طول خواهد کشیئ؟ چکار باید بکنم؟ اگر مشکلی پیش آید؟ و... از جمله سوالاتی هست که ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد.

اگر می توانید در این دوره از کلاس های ویژه بارداری و زایمان استفاده کنید. اگر نیز دسترسی ندارید در دنیای مجازی با زنان دیگری که شرایط مشابهی دارند در مورد دغدغه هایتان صحبت کنید. صحبت با زنانی که زایمان خوب و راحتی داشتن نیز شما را به میزان قابل توجهه آرام میکند. از بازگو کردن احساساتتان با شریک زندگیتان خجالت نکشید.

فعالیت های زیر نیز در آرام کردن شما بسیار موثرند:

  • نوشتن هر آنچه که در این مورد به ذهنتان می رسد؛
  • صحبت با بچه؛
  • عکس گرفتن از خودتان در این روزها برای صحبت کردن در مورد این روزها بعدها برای بچه

همچنین آماده کردن شرایط بعد از زایمان برای خودتان و بچه نیز بسیار لذت بخش و آرام بخش هستند. در مورد روانشناسی کودک و رشد کودک اطلاعات به دست آورید زیرا که بعدها به دردتان خواهد خورد.

مطالب دیگر بارداری و زنان
بارداری دوقلورابطه جنسی در دوران باردارینکات سی روز اول زندگی نوزاد(۱)مراقبت های پس از زایمانبارداری ناخواسته با IUDسقط جنین: بارداری ناموفق (۲)باید و نبایدهای تغذیه در دوران بارداریمردان و خبر بارداریسوالات جلسه اول ملاقات با پزشک زنان و زایمانانتخاب پزشک مناسب زنان و زایمان
مطالب مرتبط بارداری و زنان
رابطه جنسی در دوران بارداریهفته بیست و نهم بارداریهفته بیست و هشتم بارداریانقباضات شکمی پیش از زایمانزایمان در منزلافسردگی پس از زایمان
سبد خرید

سبد خرید محصولات

Item removed. Undo