کار در دوران بارداری

کار در دوران بارداری: باید و نبایدها

کار کردن در حین بارداری همیشه آسان نیست. در این مقاله راهکارهای مقابله با مشکلات کار و بارداری و سالم ماندن را خواهید خواند.

بسیاری از زنان می تواند هم کار کنند و هم بارداری موفقی داشته باشند. اما در نظر داشته باشید، بارداری چالش های برای شما در محیط کار می تواند ایجاد کند. برای اینکه در محیط کار فعال باقی بمانید باید بدانید که چگونه با مسایل و ناراحتی های بارداری کنار بیایید و باید بدانید که چه زمانی کار برای بارداری شما خطرناک است.

آرام کردن حالت تهوع و استفراغ

به این حالت بیماری صبحگاهی می گویند ولی حالت تهوع بارداری هر لحظه می تواند اتفاق بیافتد. برای اینکه این حالت در محیط کار کمتر پیش آید بهتر است:

  • از محرک های تهوع آور اجتناب کنید: اسپرسو و قهوه ای که پیش از بارداری مشکل ساز نبود و یا بوی غذای فست فود و یا سرخ کردنی، هر کدام که الان در شما حالت تهوع ایجاد می کند، شما باید از آنها دوری کنید.
  • آرام کننده های معده: بعضی از خوردنی ها مانند بعضی از شیرینی ها و یا غذاهای خاص و یا چای سبز حالت تهوع را در شما فرو می نشانند. سعی کنید اینها را در میز کناریتان داشته باشید تا در موقع لزوم سریع دسترسی داشته باشید

مبارزه با خستگی

شما شاید احساس خستگی کنید به این دلیل که بدنتان چندین برابر کار می کند تا بارداری را به سرانجام رساند. کارهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا با این خستگی مقابله کنید و به بدنتان یاری رسانید:

  • غذاهای که حاوی مقادیر زیاد آهن و پروتئین هستند را مصرف کنید. خستگی یکی از نشانه های کمبود آهن در بدن هست. غذاهای مانند گوشت قرمز، ماهی و غذاهای دریایی، سبزیجات و حبوبات و لوبیا حاوی مقادیر زیاد آهن و پروتئین هست.
  • استراحت های کوتاه انجام دهید: از صنولی خود بلند شدن و کمی قدم زدن بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر اتاق مخصوص به خود دارید کمی در اتاق چراغ را خاموش کنید و چشم هایتان را ببندید. برای چند دقیقه و چند بار در طول روز انجام دهید. این کار نیز به شما کمک خواهد کرد تا با خستگی مقابله کنید
  • مایعات زیاد بنوشید: ظرف آب همیشه در کنار میزتان باشد و هر وقت که توانستید آب بنوشید.
  • فعالیت های غیرضروری بعد از کار را متوفق کنید: این کار به شما کمک خواهد کرد تا زمان بیشتری برای استرات بعد از کار داشته باشید
  • ورزش های روزنتان را ادامه دهید. اگر فعالیت ورزشی یا باشگاهی قبلا داشتید ادامه دادن آن باعث سرحالی و رفع خستگی شما خواهد شد. حتی پیاده روی بعد از کار برای شما مفید خواهد بود
  • زودتر بخوابید: تلاش کنید 7 الی 9 ساعت در طول شب بخوابید. به پهلوی چپ خوابیدن کمک خواهد کرد تا خون راحتر به بچه برسد.

کنترل استرس

استرش در محیط کار می تواند انرژی شما را به میزان قابل توجهی تقلیل دهد. برای کاهش استرس در محیط کار اقدامات زیر مفید هستند:

  • بر امور کنترل داشته باشید: در ابتدای روز یک لیستی از کارهای که باید انجام دهید و اولویت هایتان تهیه کنید. ببنید کدام یک از کارهای را می توانید به زمان مناسب تر موکول کنید
  • به اشتراک بگذارید: خستگی و استرس هایتان را با همکارانتان و همسرو اطرفایان در میان بگذارید و در مورد آنها صحبت کنید
  • فنون تمدد اعصاب را بکار ببنید. فنون ریلکس کردن  و یوگا را فرا گیرید و در موقیعت های مقتضی از آن استفاده کنید

از ابزارآلات مناسب و ایمنی کار حتما استفاده کنید

بعضی از مشاغل برای بارداری خطرناک هستند مخصوصا اگر شما در معرض زایمان زودرس هستید. کارهای مانند :

  • آن مشاغل که شما در معرض مواد شیمیایی هستید
  • مشاغل که نیازمند سرپا ایستادن به مدت زیاد هستند
  • مساغلی که نیازمند بلند کردن وسایل و چیزهای سنگین هستند
  • مشاغلی که افراد در آنها در معرض صداهای بلند و ناهنجار هستند
  • مشاغلی که محیط کاری آنها در دمای بالا انجام می گیرد.

اگر کار شما بعضی از موارد بالا را دارد حتما با پزشکتان مشورت کنید. باهم شما می توانید راهی برای مقابله با آنها و داشتن بارداری موفق اقدام کنید.

مطالب دیگر بارداری و زنان
بارداری ناخواسته با IUDسقط جنین: بارداری ناموفق (۲)باید و نبایدهای تغذیه در دوران بارداریمردان و خبر بارداریسوالات جلسه اول ملاقات با پزشک زنان و زایمانانتخاب پزشک مناسب زنان و زایمانسوالات اساسی پیش از بارداریاهمیت مصرف کلسیم در دوران بارداریانقباضات شکمی پیش از زایمان۱۰ ممنوعیت پیش از بارداری
مطالب مرتبط بارداری و زنان
باید و نبایدهای تغذیه در دوران بارداریهفته بیست و هفتم بارداریهفته بیست و ششم بارداریهفته بیستم بارداریهفته هفدهم بارداریاهمیت مصرف کلسیم در دوران بارداری۱۰ ممنوعیت پیش از بارداریهفته ششم بارداریهفته اول بارداریبارداری پرخطر: علل و راهکارها